اخبار هنرمندانسینمای جهان

تاریخ‌سازی «انگل»؛ اولین اثر سینمایی خارجی که اسکار بهترین فیلم را برد

تاریخ‌سازی «انگل»؛ اولین اثر سینمایی خارجی که اسکار بهترین فیلم را برد

فیلم کُره‌ای انگل (پارازیت) با دریافت چهار جایزه اصلی در مراسم اسکار ۲۰۲۰ درخشید. این فیلم همزمان برنده اسکار بهترین فیلم و اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان امسال شد،‌ موفقیتی که برای یک فیلم غیرهالیوودی بی‌سابقه است.

بونگ جون‌هو سازنده‌ این فیلم، اسکار بهترین کارگردانی را نیز ربود در حالی که سم مندس، سازنده «۱۹۱۷»، مارتین اسکورسیزی کارگردان «ایرلندی» و کوئنتین تارانتینو، کارگردان «روزی روزگاری در هالیوود» رقابت تنگاتنگی برای دریافت این جایزه داشتند. هان جین وون،‌ فیلم‌نامه نویس این اثر هم بی‌نصیب نماند و اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی را از آن خود کرد.
برنده از میان هفت رقیب مهم
تمامی عوامل اصلی ساخت فیلم، برای جشن گرفتن این موفقیت عظیم روی صحنه حاضر شدند. پارازیت پیش از این نخل طلای جشنواره کن را نیز در کارنامه افتخاراتش ثبت کرده بود.

در سالهای اخیر کنشگرانی که خواستار برابری نژادی و جنسیتی هستند پیوسته از آکادمی اسکارانتقاد کرده‌اند که چرا بیشتر نامزدها و برندگانش را سفیدپوستان تشکیل می‌دهند. به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر برگزارکنندگان این مراسم با تقدیر از هنرمندانی از رنگ، نژاد و ملل مختلف تلاش دارند توازن نژادی را تا حدودی به مهمترین رویداد سینمایی آمریکا بازگردانند.

انگل، ساخته بونگ جون‌هو در کنار هفت فیلم مطرح دیگر در این رقابت شرکت داشت و نامزد اسکار بهترین فیلم شده بود. رقیبان این فیلم عبارت بودند از:‌ «ایرلندی» ساخته مارتین اسکورسیزی، «قصه ازدواج»، ساخته نوآ بامباک، «روزی روزگاری در هالیوود» ساخته کوئنتین تارانتینو، «زنان کوچک» ساخته گرتا گرویگ، «جُجو خرگوش» ساخته تایکا وایتیتی، «فورد علیه فِراری» ساخته جیمز مَنگولد، «۱۹۱۷» ساخته سَم مِندز.

پارازیت با موضوع و شیوه روایی بدیعش که به گفته‌ برخی منقدان خود ژانری تازه به شمار می‌آید داستان خانواده‌ای فقیر در کره جنوبی را روایت می‌کند که به خانه‌ای لوکس راه می‌یابند اما فیلم از دل روایت خود به زیرلایه‌های سیاسی و اجتماعی دو کُره نقب می‌زند و دغدغه‌های فردی و اجتماعی مردمان جزیره را می‌کاود.
اسکار بهترین بازیگری
اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را چنانکه انتظار می‌رفت واکین فینیکس برای جوکر از آن خود کرد. او در نطق پس از دریافت مجسمه‌ طلایی همچنان از دغدغه‌اش برای محیط زیست گفت.

لئوناردو دیکاپریو (روزی روزگاری در هالیوود)،‌ آنتونیو باندراس (درد و افتخار)،‌ آدام درایور (قصه ازدواج) و جاناتان پرایس (دو پاپ) دیگر نامزدهای این جایزه بودند.

رنه زِلوِگر نیز برای بازی درخشانش در «جودی» اسکار بهترین نقش اول زن را به خانه برد، جایزه‌ای که برای برنده شدن آن با اسکارلت جوهانسون (قصه ازدواج)، شارلیز تِرون (بمب‌ خبری) و سینیتا ارویو (هَرِیت)، سِرشا رُنان (زنان کوچک) رقابت می‌کرد.

برد پیت، سرانجام برای نقش‌آفرینی‌اش در «روزی روزگاری هالیوود» نخستین اسکارش را برای بهترین نقش مکمل مرد دریافت کرد. رقیبان او برای این جایزه همگی بازیگران برجسته‌ای بودند از آل پاچینو (ایرلندی)، آنتونی هاپکینز (دو پاپ)، تام هنکس (روز قشنگی در محل) جو پِشی (ایرلندی).

لورا دِرن برای بازی‌اش در قصه ازدواج شایسته دریافت اسکار نقش مکمل زن شد. فلورانس پو (زنان کوچک)، اسکارلت جوهانسون (جُجو خرگوش)،‌ مارگوت رابی (بمب خبری) کِیتی بِیتس (ریچارد جِوِل) دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

دیگر رشته‌ها
قصه اسباب‌بازی ۴ نیز اسکار بهترین پویانمایی سال را گرفت اسکار بهترین مستند سال هم به کارخانه آمریکایی رسید.

اسکار بهترین تدوین، نصیب دو تدوینگر «فورد علیه فراری» شد. در حالیکه راجر دیکنز به خاطر کار فوق‌العاده‌اش در فیلم‌برداری ۱۹۱۷ ساخته سم‌ مندس صاحب اسکار بهترین فیلمبرداری ۲۰۲۰ شد و اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی برای «جُجو خرگوش» به تایکا وایتیتی رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا