اخبار کانادا

کانادا کشورهای جهان را برای مقابله با بازداشت‌های خودسرانه متحد می‌کند

کانادا کشورهای جهان را برای مقابله با بازداشت‌های خودسرانه متحد می‌کند

کانادا کشورهای جهان را برای مقابله با بازداشت‌های خودسرانه متحد می‌کند

مارک گارنو وزیر امور خارجه کانادا امروز دوشنبه ۱۵ فوریه میزبان یک نشست مجازی است که طی آن قرار است بیانیه مبارزه با بازداشت‌های خودسرانه در روابط بین کشورها صادر شود.
مارک گارنو در گفت‌وگو با لاپرس این بیانیه را یک ابتکار بسیار بااهمیت توصیف کرد.

در مجموع ۵۸ کشور از قاره‌های مختلف جهان این بیانیه را امضا کرده‌اند. در نشست مجازی امروز وزرای امور خارجه بیش از چهل کشور اظهار نظر خواهند کرد.

امل کلونی (همسر جرج کلونی) وکیل مدافع برجسته حقوق بشر و کنت روث مدیر اجرایی سازمان دیده بان حقوق بشر نیز به عنوان مهمان در این نشست حضور خواهند داشت.

آقای گارنو تصریح کرد: «در این نشست به همه کشورهایی که به با اهداف سیاسی و دیپلماتیک اقدام به بازداشت‌های خودسرانه شهروندان بیگناه می‌کنند، خواهیم گفت که توسل به چنین روش‌هایی کاملا غیرقابل قبول و کاملا غیراخلاقی است و باید به طور کامل متوقف شود.»

مارک گارنو ضمن قدردانی از تلاش‌هایی که سلف وی فرانسوا-فیلیپ شامپین در جهت تهیه بیانیه مبارزه با بازداشت‌های خودسرانه انجام داده است، تاکید کرد تلاش خواهیم کرد کشورهای بیشتری را با خود در این ابتکار همراه کنیم. به گفته وی در حال حاضر برخی کشورها در حال مطالعه این بیانیه هستند و احتمالا طولی نخواهد کشید که به آن ملحق خواهند شد.

در این بیانیه هیچ کشوری به بازداشت خودسرانه متهم نشده اما به نظر می‌رسد در برخی کشورها این بازداشت‌ها صورت می‌گیرند. کره شمالی، ایران، روسیه، ونزوئلا و به ویژه چین. دهم دسامبر سال ۲۰۱۸ تنها چند روز پس از بازداشت منگ وانژو مدیر مالی شرکت هوآوی چین در ونکوور، مقامات پکن در اقدامی تلافی جویانه دو شهروند کانادایی به نام‌های مایکل کاوریگ و مایکل اسپاوور را به اتهام جاسوسی بازداشت کردند.
شاید کانادا با متحد کردن کشورها در مبارزه با بازداشت‌های خودسرانه، خشم چین را برانگیزد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا