اخبار کانادا

مدیر سازمان اطلاعات امنیت کانادا،چین را یک خطر استراتژیک خواند

مدیر سازمان اطلاعات امنیت کانادا،چین را یک خطر استراتژیک خواند

 

ارشدترین مقام امنیتی کانادا می‌گوید خدمات نظامی و اطلاعاتی پکن مشغول جمع‌آوری اطلاعات حساس درباره کانادایی‌ها بوده‌اند و هشدار داده که آن‌ها در حال دزدیدن تکنولوژی‌های کلیدی هستند و سعی می‌کنند کانادایی‌ها را از چین دور کنند.

دیوید وینیو مدیر سازمان خدمات اطلاعات امنیت کانادا در یک سخنرانی که سه‌شنبه در مرکز نوآوری حکمرانی بین‌المللی انجام شد گفت چین یک خطر استراتژیک جدی برای کانادا محسوب می‌شود.

او گفت: «در سال 2020، منابع جهانی اخبار آشکار کردند که شرکت تکنولوژی داده شینهوا که بیشتر خدماتش را به سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی چین ارایه می‌کند، سال‌هاست که داده‌های حساسی را درباره 2.4 میلیون فرد جمع‌آوری می‌کند. تقریبا 20 درصد از این داده‌ها به صورت عمومی در دسترس نبوده و احتمالا از طریق جاسوسی سایبری کسب شده اند».

او گفت شرکت‌های کانادایی هم مورد هدف قرار گرفته‌اند و تعدادی‌شان آسیب‌پذیر بوده‌اند. به گفته او این شرکت‌ها مخصوصا در حوزه‌های بیودارویی و سلامت، هوش مصنوعی، پردازش کوانتومی، هوافضا و تکنولوژی اقیانوسی فعال هستند.

وی افزود: «تحقیقات ما آشکار می‌کند که متاسفانه این تهدید آسیب‌های شدید به شرکت‌های کانادایی وارد کرده است. زمانی که نوآورانه‌ترین تکنولوژی و دانش ما از دست می‌رود، آینده کشورمان است که دارد به سرقت می‌رود».

وینیو تاکید کرد که تهدید چین از حزب کمونیست آن و نه از سوی مردم چینی نشات می‌گیرد و پکن «دارد از تمام عناصر قدرت دولتی خود استفاده می‌کند تا فعالیت‌هایی را انجام دهد که تهدیدی مستقیم برای امنیت و تمامیت ملی ما هستند».

او همچنین اظهار نگرانی کرد که پکن سعی دارد کمپین‌های اثرگذاری خود را در کانادا هم اجرا کند و هدف آن‌ها ترساندن جوامع مهاجر خود است.

در ماه نوامبر گذشته، سازمان خدمات اطلاعات امنیتی کانادا گفت امنیت ملی و ایمنی کانادایی‌ها به خاطر مسئولان امنیتی دولتی چین به خطر افتاده و این افراد و دیگران سعی دارند با استفاده از تاکتیک‌هایی که شامل تهدید خشونت علیه خانواده منتقدان می‌شود، صدای آن‌ها را خاموش کند.

دیوید مالرونی دیپلمات سابق کانادایی گفت سخنرانی وینیو نمایانگر «بیانیه‌ای بسیار رک درباره شناسایی کردن چین به عنوان یک تهدید اصلی است و به نظرم این کار کاملا درست است».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا